Ordblindefestival

Paarup Skole er en ordblindevenlig skole.
På Paarup Skole arbejder vi fokusere med ordblinde.

Vi yder en konkret indsats i hele Storskolen, hvor både skolens læsevejledere og ordblindeambassadører arbejder for, at alle ordblinde elever på skolen får deltagelsesmuligheder i hverdagen i den almindelige undervisning. Vi arbejder med en ordblindevenlig skole - det vil sige, at ordblinde børn og børn med læseudfordringer for muligheder for deltagelse på tværs af fag og indhold. Vi arbejder fx med Læse-Skrive-Teknologier (LST) såsom AppWriter, TextAnalyzer, TaleTilTekst, Google Translate og ScreenCastify.

På Paarup Skole har ordblinde elever lige deltagelsesmuligheder og er den af et fælles netværk samt det store fællesskab.

Vi arbejder med forskellige indsatser såsom læsegrupper på tværs af årgang, individuelt arbejde med læsning, konkret forløb med tapping-træning og ordtræning, forældremøder, forældrekurser,  læsecafé og ordblindefestivalen. Vi yder indsatser for både de ordblinde elever og elever med læseudfordringer.

På Paarup Skole afholder vi årligt en Ordblindefestival.

Uge 40 er international ordblindeuge, og det markerer vi på Paarup Skole med en ordblindefestival. Skolens ordblindeteam, som består af alle ordblinde elever fra 4. - 9. klasse samt ordblindeambassadører og læsevejledere, arbejder på forskellig vis med, hvad ordblindhed er. Målet med ugen er at styrke netværket for de ordblinde elever samt udbrede viden og skabe forståelse for, hvordan livet med ordblindhed kan være. Eleverne vil i arbejdet med udstillingen blive undervist i LST og andre programmer og værktøjer. Undervisningen vil veksle mellem læreroplæg, individuelt arbejde og gruppeaktiviteter.

Vi har valgt at dele vores arbejde med en Ordblindefestival som en Procesplan.
Med denne procesplan er det muligt for jeres skole at planlægge og afholde en ordblindefestival. Brug vores arbejde fra Paarup Skole som inspiration / retningslinjer for en indsatsbeskrivelse og proces til selv at afholde en ordblindefestival.

Procesplanen er udarbejdet med henblik på at inspirere andre til at øge opmærksomheden på ordblindhed i folkeskolen.
Det er tilladt at downloade, kopiere og revidere i denne fil.