Inklusion

På Paarup Skole prioriterer vi inklusion meget højt. Paarup Skole er børnenes skole – og alle børn har ret til at lære og til at trives samt være en betydningsfuld del af et skole- og klassefællesskab.
Her ser vi børnene som hele mennesker, der er nysgerrige, modige, vedholdende og medmenneskelige.
Eleverne skal hver især udfordres fagligt, personligt og socialt og mødes i øjenhøjde.
Vi tror på, at forskelligheder er en styrke i et mangfoldigt fællesskab og alle børn gør det bedste, de kan.

Vejlederteam

Vi har et bredt vejlederteam, der består af inklusionsvejledere, læsevejledere, matematikvejleder og pædagogisk IT-vejledere. Vi prioriterer vores vejledere højt på Paarup Skole, da vejledernes kompetencer og indsatser i samarbejde med lærere og pædagoger og forældre, udgør succesen i at lykkes med inklusion til gavn for den enkelte og for fællesskabet.

Inklusionsvejledere
Vores inklusionsvejledere tilbyder forløb til enkelte børn, grupper, klasser eller årgange. Inklusionsvejlederne kan afhjælpe trivselsmæssige udfordringer, konflikter, børn med angst, bekymringer, mistrivsel eller guide børn med koncentrationsvanskeligheder mv. Dette foregår i dialog og samarbejde med forældre.
Inklusionsvejlederne har desuden interne aktionslæringsforløb med lærere og pædagoger med sigte kontinuerligt at forbedre læringsmiljø og klasserumsledelse på hele skolen.

Læsevejledere
Vores læsevejledere tilbyder individuelle forløb, tappingkurser, ordblindetests og oplæring i Læse-skrive-teknologi for ordblinde børn. Samtidig har læsevejlederne adskillige indsatser til hensigt at favne alle børn med læse-skrive vanskeligheder bl.a. afholder vi KUP Læsecamp én gang om året, uddanner børn til LST-agenter og vi har et korps af LST-lærere, der kontinuerligt opdateres i Læse-skrive-teknologi. Læsevejlederne forestår desuden læsekonferencer med dansklærerne med afsæt i elevernes data.

Matematikvejledere
Matematikvejlederne tilbyder vejledning til lærere og elever. Matematikvejlederne vejleder i de nyeste undervisningsmetoder og har bl.a. udviklet en matematikkuffert til indskolingen med hensigt at lære børnene matematik på nye og anderledes måder – og skabe samarbejde om den faglige udvikling med forældre. Matematikvejlederne forestår desuden matematikkonferencer med matematiklærerne med afsæt i elevernes data.

Pædagogisk IT-vejledere
MPå Paarup Skole er det vores vision og mål at skabe et samspil mellem it og didaktik.
Gennem et samlet kapacitetsløft på alle niveauer vil vi have fokus på generel teknologiforståelse og digital dannelse allerede fra 0. klasse og frem til 9. klasse. Vi prioriterer tid og ressourcer på en samlet kompetenceudvikling hos både personale og elever. PIT, som er en sammensat gruppe af Pædagogiske IT-vejledere, skolens ansvarlige indsatsgruppe, som arbejder med teknologiforståelse og robotteknologi sammen med både børn og pædagogisk personale.

Skolepsykolog, socialrådgiver, familiebehandler mv.
Udover vores brede vejlederteam, har vi et tæt, dialogbaseret og procesorienteret samarbejde med skolepsykolog, socialrådgiver, familiebehandler, sundhedsplejerske samt tale/høre- og sprogkonsulent.
Vi samarbejder ud fra tesen om, at barnets positive udvikling fordrer et solidt samarbejdende net af professionelle voksne og forældre. Vi er som skole og forældre gensidig afhængige af hinanden i at lykkes med at skabe god og positiv udvikling for det enkelte barn – og vi ønsker altid at samarbejde om kerneopgaven – at skabe læring og trivsel for børnene.

inklsuion