Børnemiljø

Børnemiljøet består af 16 klasser i 3 spor fordelt på 0.-5. klassetrin.
Hver årgang har en fast gruppe lærere og pædagoger tilknyttet, som står for den daglige undervisning og pædagogiske praksis.

børn

Samarbejde og fællesskabsfølelse
I Børnemiljøet arbejder vi med afsæt i fællesskabsfølelse, nysgerrighed, et nærværende og trygt miljø, hvor der er plads til forskellighed, udfoldelse af det enkelte barn og en eksperimenterende tilgang til undervisningen.
Omkring hver årgang er et lærer-pædagogteam, der arbejder tæt sammen om planlægning af dagligdagen og undervisningen. Eleverne skal oplever en fælles faglig udvikling på tværs af klasser og fag samt fælles sociale spilleregler med tryghed og trivsel i fokus.

Læringsmiljø og undervisningsrammer
I Børnemiljøet er klasserne fysisk samlet omkring et fælles læringsmiljø.
Alle vores klasselokaler har udgang til vores udeområder såvel som fællesarealer på gangene, hvor børnene kan lave deres opgaver i miljøer som alternativ til klasselokalet.
Dette bruger vi meget i vores læsebånd, projektarbejde, gruppearbejde eller i samtalen med den enkelte elev.
Lokalerne har alle interaktive tavler, og vi anvender både traditionelle bogmaterialer og digitale undervisningsmidler i den daglige undervisning. Vi er en del af projektet Børnene i Robotbyen, hvorfor vi allerede fra 1. klasse vægter den digitale dannelse og udvikling højt.

Derudover har alle vores klasser adgang til kreative materialer, som bliver brugt flittigt i undervisningen, hvor børnene arbejder med Filosofi i skolen og æstetiske læreprocesser; dette kunne f.eks. være teater, drama, musik, sang eller naturfaglige projekter i klassen såsom såkasser, blad-væg og vandrende pinde.

biblo

Fagligt og socialt fokus
Vi vægter børnenes faglige udvikling højt og arbejder med synlig læring, formativ feedback gennem Vurdering for læring og en tydelig gennemsigtighed af børnenes individuelle læreprocesser for både børn og forældre. Vi har ligeledes fokus på elevernes sociale udvikling og arbejder med trivsel, relationer og konfliktløsning sammen med børn og forældre.

Paarup Skole er også en del af projektet – Filosofi i skolen - hvor vi har fokus på den filosofiske dialog som skal bidrage til at forbedre børns læring, karakterdannelse og skoleoplevelse gennem aktiviteter, der er fagligt begrundet i forskning. Læs mere i linket nedenfor.

Forældrene på Paarup Skole er generelt en stor ressource i arbejdet med klassefællesskabet bl.a. ved at organisere forskellige arrangementer, legegrupper samt ved at være en del af skolens mange forskellige traditioner.

Fagdag
Vi afholder fagdag hver tirsdag på hele skolen, hvilket giver elever, lærere og pædagoger mulighed for fordybelse, bevægelse og varierede undervisningsformer samt større projekter i tidsrummet 10.10-14.00. Eleverne får en længere sammenhængende blok af undervisning i et fag og faget skifter uge for uge.

leg

Traditioner
På Paarup Skole er vi stolte af, at vi har mange faste traditioner, som skaber en fællesskabsfølelse på tværs af årgange og klasser.
I Børnemiljøet har vi tradition for at afholde fællesarrangementer som: rystesammendag, fastelavn, juleklippedag, trivselsdag og børnemiljøfest, fællesmøder, trivselsdag, skolernes motionsdag, skolernes sangdag, juleafslutning og juleklippedag.

Hver torsdag (3.-5. klasse) og fredag (0.-2. klasse) morgen kl. 08.00-08.20 er der morgensang, hvor klasserne samles.

I forbindelse med flexugen inviterer vi forældre til ”Åbent hus ”, hvor ugens arbejde vises frem og afprøves i fællesskab med forældrene.

Du kan læse mere om andre af vores tiltag i Børnemiljøet her:

Børn- og Unge i robotbyen: Digital Elevpatrulje på Paarup Skole
Trivselsvenner på Paarup Skole