Klar Parat Skolestart

I forbindelse med skolestart har vi på Paarup Skole et årshjul, der giver et overblik over forløbet.
Det kan ses her nedenfor.
Årshjulet understøtter overgangen mellem børnehus, Forårs SFO og skolestart.

Vigtige tidspunkter og aktiviteter HVEM DELTAGER? Forældre Børn Skole Børnehus
04.10.2021 kl. 15.30 - 17.00 Åbent-hus for nysgerrige forældre og børn       x    x    x
November 2021 Digital indskrivning       x
December 2021 Skriftlig invitation angående infomøde om forårs-SFO        x
17.01.2022 Infomøde om forårs-SFO med forældrene       x      x
Januar/februar 2022 Besøg fra børnehusene med distriktsskolebørn        x       x
Uge 4 - 5  2022 Overlevering og besøg i børnehusene        x       x
Mandag og torsdag i uge 8 - 2022 - kl. 15.00 - 16.30 Besøg i forårs-SFO'ens lokaler       x    x    x
01.03.2022 Første dag i forårs-SFO       x    x    x
Maj 2022 Klassedannelse        x
13.06.2022 Skolestartsmøde       x      x
08.08.2022 Skolestart for 0. årgang kl. 8.30       x    x    x

Vi starter ud med et Åbent hus arrangement på skolen i september, hvor I forældre og børn kan komme på besøg, se vores forårs-SFO- og 0. klasses lokaler og høre om skolen. Dette foregår som en messe, hvor I kan møde repræsentanter fra lærere, pædagoger, vejledere og ledelse, der fortæller om Paarup Skole og besvarer de spørgsmål I måtte have – ja, I kan sågar møde vores læsehund, Sigga.

Den digitale indskrivning foregår via e-boks og Odense Kommune. I forældre modtager et link i e-boks i november i kalenderåret inden jeres barn skal starte i skole, hvor I skal vælge skole til jeres barn.
Hvis I bor i Paarup Skoles distrikt er jeres barn garanteret plads. I kan stadig ønske Paarup Skole, selvom I ikke bor i distriktet. I får efter indskrivningsperioden besked i e-boks, hvorvidt der er plads til jeres barn på den ønskede skole – der vil altid være plads på jeres distriktskole.

I januar holder vi Infomøde for de kommende forældre om forårs-SFOen. Her vil I forældre møde pædagogerne, der skal være sammen med jeres børn i forårs-SFOen, børnehaveklasselederne og ledelsen. Her vil I få information om det pædagogiske fokus i forårs-SFOen, struktur i dagen, forventninger til jer forældre, processen omkring klassedannelse og så kan I se forårs-SFO lokalerne.

Herefter har vi overleveringssamtaler med børnehusene, hvor vi får viden om jeres børn;
hvordan de fungerer socialt, hvor de er i deres emotionelle, kognitive og sproglige udvikling samt info om eventuelle tidligere indsatser. På den måde er vi klædt på til at modtage børnene differentieret og i øjenhøjde i forårs-SFOen.

Klassedannelsen sker på baggrund af gruppedannelser i forårs-SFOen, observationer og drøftelser mellem det pædagogiske personale. Vi gør os umage og sætter en ære i at danne klasser, der er fordrende for det enkelte barns- samt fællesskabets læring, trivsel og udvikling.

Klik her for at læse mere om vores Forårs-SFO og dit barns første start på Paarup Skole

børn