Centret

Paarup Skole er en almindelig folkeskole fra 0. 9. klasse med ca. 721 elever og en Centerafdeling for børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser fra 0. til og med 10. klasse. I skoleåret 2022/2023 har 74 børn deres skolegang i Centerafdelingen.

Centerafdelingen er et specialundervisningstilbud, hvor faglig undervisning, udvikling af personlige og sociale kompetencer ses som en helhed – Læringen er individuelt tilrettelagt med udgangspunkt i elevens kompetencer og potentialer, og der udarbejdes undervisnings- og handleplaner for hver enkelte elev.

Centret

Inden for gældende lovgivning tilrettelægger lærer og pædagoger et integreret undervisnings- og udviklingsforløb for eleverne. I Centret tages udgangspunkt i elevens alder, klassetrin og personlige udviklingsniveau når undervisning og læring differentieres, med henblik på, at den enkelte elev oplever trivsel og udvikling i skolen.

Elever og medarbejder i Centerafdelingen er organiseret i 10 klasseteams. Antallet af elever i Centerklasserne varierer da der forekommer holddeling i enkelte klasser. Holddeling sker, med henblik på, at skabe det bedst mulige undervisnings- og udviklingsmiljø for eleverne. Det er primært afdelingens 35 faste medarbejdere som varetager undervisning, tilsyn og pasning i SFO.

Centerafdelingen er organisatorisk placeret i Odense kommunes skoleafdeling.
Visitation til Centerafdelingen sker gennem SPPR Odense Kommune.