Ungemiljø

Ungemiljøet består af 12 klasser i 3 spor fordelt på 6.- 9. klassetrin.
Det er en fast gruppe lærere og pædagoger, som står for den daglige undervisning i ungemiljøet.

Ungemiljø

Samarbejde og fællesskabsfølelse
Vi har som mål at skabe et ungemiljø med fokus på fællesskab, trivsel og læring for alle. Vi har som fokus at udvikle et motiverende læringsmiljø, hvor det er rart at komme i skole, og hvor eleverne i høj grad tager ansvar for hinanden og for skolen.
Gennem et udvidet fagligt samarbejde, arbejder vi på at styrke elevernes relationer og sammenhold på tværs af årgange og klasser. Dette gælder både i forbindelse med planlægning og afvikling af den daglige undervisning, og i de perioder hvor det normale skema brydes op som f.eks. i projektuger, flexuger og på fagdage.

Arbejdsmiljø og undervisningsrammer
I ungemiljøet er alle lokaler er faglokaler.
Med dette skaber vi et inspirerende læringsmiljø, som understøtter elevernes motivation, fordybelse og læring.
Hvert lokale dækker over 2-3 beslægtede fag eksempelvis dansk, samfundsfag og et sprogfag. Lokalernes indretning afspejler de fag, der undervises i det pågældende lokale.
I praksis betyder dette, at eleverne har deres timer i flere lokaler i løbet af dagen. Da hvert lokale dækker over flere fag, vil der dog ikke nødvendigvis være lokaleskift mellem hver lektion.
Alle lokaler har direkte udgang til vores udeområder.

I den daglige undervisning anvender vi både traditionelle bogmaterialer og digitale undervisningsmidler.
Alle elever i ungemiljøet har en computer eller Chromebook. Vi lægger op til at man medbringer sin egen, men det er også muligt at låne af skolen.

Vi er en del af Odense Kommunes tiltag - Børnene i Robotbyen - dette betyder at vi allerede fra 1. klasse vægter den digitale dannelse og udvikling højt.

elever

Fagligt og socialt fokus

Skoledagen starter med et 20 minutters læringsbånd, hvor der opstilles mål for det faglige indhold. Teamet omkring en årgang arbejder tæt sammen om planlægningen af undervisningen. Der planlægges med holddeling, hvor det er relevant for elevernes læring.
I undervisningen prioriterer vi: arbejdsro, gode arbejdsvaner, samarbejde, glæden ved at lære, medinddragelse i læringsmål og en god omgangstone.

Forældrene på Paarup Skole er en stor ressource i arbejdet med klassefællesskaber bl.a. ved at organisere forskellige arrangementer og deltage i skolens forældrearrangementer.

Fagdag

Vi har fagdag på Paarup Skole hver tirsdag.
At have fagdag på Paarup Skole betyder, at eleverne får en længere sammenhængende blok af undervisning i ét fag. Dette skal give plads til en undervisning hvor fordybelse, bevægelse og varierede undervisningsformer er en naturlig integreret del af en undervisning, som tager udgangspunkt i læringsmål for eleverne.

I ungemiljøet har vi studietid en time om uge. Her får eleverne tid til at lave lektier, arbejde sammen om projekter og forberede sig kommende lektioner.

børn udenfor unge

Traditioner

På Paarup Skole er vi stolte af, at vi har mange faste traditioner, som skaber en fællesskabsfølelse på tværs af årgange og klasser.

I 6. - 9. klasse lægger vi vægt på fællesskabet og det afspejler sig blandt andet i vores traditioner:
Trivselsdag
Velkomst til nye 6. klasse
morgensamlinger hver torsdag
fest i ungemiljøet med fællesspisning og dans
skolernes motionsdag
projektuger
flexuge
juleklippedag.

Flexugen afholdes for hele skolen. Vi inviterer forældrene til ”Åbent hus”, hvor forældrene er velkommen til at komme og deltage i skoledagen.

Du kan læse mere om andre af vores tiltag i Ungemiljøet her:

Børn- og Unge i robotbyen: Digital elevpatrulje på Paarup Skole

Konfirmationer 2023, 2024, 2025 og 2026.pdf

Shape Created with Sketch.