Målgruppe og visitation

Målgruppe og Visitation

Centerafdelingen på Paarup Skole er et specialundervisningstilbud og elever visiteret til skolegang i Centerafdelingen er normaltbegavet elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser: Asperger syndrom, infantil autisme, atypisk autisme, GUA; GUU, NLD.
Eleverne kan desuden have andre vanskeligheder samtidig f.eks. ADHD, angst, opmærksomhedsproblemer, diverse emotionelle symptomer, eksekutive vanskeligheder m.m.

Kendetegnende for børnene er, at de har svært ved at etablere, fastholde og udvikle social kontakt. Vanskeligheder, der medfører, at de har behov for at modtage vidtgående specialundervisning i et specialpædagogisk miljø. Hvor undervisningen foregår i små grupper/klasser og med høj grad af struktur.
Eleverne har ofte en ujævn udvikling både fagligt, personligt og socialt.

Normaltbegavede børn, der ikke har en udadreagerende adfærd og som i rimelig grad vil kunne profitere af miljøet i folkeskolen, bliver visiteret til Centerafdelingen.

Visitation til Centerafdelingen sker gennem SPPR Odense Kommune.

centret

Autisme/Asperger syndrom

Børn med autisme eller Asperger syndrom karakteriseres ved:
at have gennemgribende vanskeligheder vedrørende kontaktetablering, vedligeholdelse af kontakt og social kommunikation. De har som regel et veludviklet talesprog. Selve sprogforståelsen/kommunikationen er dog klart
speciel eller mangelfuld.
Hovedparten er meget konkrete i deres tankegang og har markante vanskeligheder vedr. abstrakt indsigt. Deres empatiforstyrrelser indebærer problemer vedrørende såvel forestillingsevne som indlevelsesevne.
De er specielle med hensyn til interesser og har ofte tvangsprægede vaner
De kan være meget hæmmede og utrygge og trives dårligt ved forandringer i hverdagen.
Deres evner og færdigheder svinger meget, og der kan være store forskelle; de kan f.eks. læse godt, men have en primitiv talforståelse.
Foruden den specifikt faglige indlæring er den kognitive, affektive, sociale træning
meget vigtig.

Vanskelighederne er forskellige fra elev til elev. Man skal vide helt præcist, hvordan
den enkelte elev lærer og udvikler sig og tilrettelægge meget præcise planer, som
støtter eleven i at skabe overblik.

Indlæring, fagligt såvel som praktisk og socialt, skal foregå i en veldefineret og tryg
struktur.

Autisme er et livslangt handicap, og pædagogisk støtte er ofte nødvendigt ud over
skolegangen.

Gennemgribende udviklingsforstyrrelse, anden (GUA),
gennemgribende udviklingsforstyrrelse, uspecificeret (GUU)

Disse børn karakteriseres primært ved:
en meget svingende adfærd, ingen egentlig kontakthæmning, men store vanskeligheder ved at kvalificere og udvikle social kontakt.
De kan blive angste, når kontakten indebærer følelser og deres tænkning er ofte sort/hvid og præget af “enten - eller” opfattelse.
En del af eleverne er psykisk sarte/skrøbelige og reagerer med angst. De har svært ved at aflæse socialt samspil og danne sig overblik. Nogle børn er i psykiatrisk behandling sideordnet med undervisningen.
En del har gennemgribende angst problematikker. De har svært ved at skelne virkelighed fra fantasi og kan gå i panik, fordi de fejltolker det, der sker i forhold til andre mennesker, såvel i leg som i samtale.
Børnene er ofte i antipsykotisk medicin behandling.
En lille del er reelt psykotiske børn, som er præget af vrangforestillinger, paranoia m.m.

Disse svære psykotiske tilstande kan betyde kaotisk, udadrettet adfærd. De kan også virke indadvendte og depressive.

Non-verbale indlæringsvanskeligheder (NLD)

Udviklingsforstyrrelse, der viser sig ved visuelle vanskeligheder og lettere empatiforstyrrelser.
De kan virke velfungerende på de sproglige områder, men have svært ved at forstå essensen af kommunikationen.
De uudtalte ting volder problemer, f.eks. hentydninger, kropssprog, tid og retningssans.

Tilgrænsende tilstande/vanskeligheder hos eleverne

Enkelte elever kan have opmærksomhedsforstyrrelser (ADD) og dermed vanskeligheder vedrørende koncentration og indlæring. Nogle har desuden motoriske/kropslige forstyrrelser (ADHD), som giver sig udslag i en voldsomt urolig adfærd.En del kan have indlæringsvanskeligheder med udgangspunkt i perceptuelle problemer. Nogle har således problemer med såvel opmærksomhed, motorisk kontrol og perception.Desuden kan enkelte elever have Tourette Syndrom med såvel kropslige som verbale “tics”.
Andre elever er præget af tvangstanker og tvangshandlinger (OCD).

centret

Visitation til Centerafdelingen sker gennem SPPR Odense Kommune.

Klik her for mere information på Odense Kommunes hjemmeside