Særligt for Ungemiljø

centret

Personalet i Centerafdelingen vurderer løbende, hvordan de enkelte elever lærer og udvikler sig fagligt, personligt og socialt og er i dialog med forældrene om, hvad dette betyder for elevernes mulighed for at følge pensum på det aktuelle klassetrin og på sigt gå til afgangsprøver.

Paarup Centerafdeling tilbyder afgangsprøver i alle fag på 9. klasses niveau (FP9) på nær idræt.
Det er vores erfaring, at forberedelsen til afgangsprøverne samt selve prøverne kan være en stor udfordring for eleverne, da det ud over skolefaglige færdigheder kræver overblik, fleksibilitet, motivation samt evnen til at håndtere en situation, hvor man skal arbejde inden for en skarpt afgrænset ramme, både hvad angår tid og form. Dette gælder også for fagligt dygtige elever.

For mange af vores elever er det derfor en god løsning at dele afgangsprøverne over to år, dvs. tage nogle fag på 9. årgang og andre på 10. årgang enten på Paarup Skole eller på efterskole.
For andre kan det være en god løsning at udvælge de fag, de er stærkest i eller udvælge de prøveformer, de har lettest ved at håndtere.

Der vil også være mulighed for at gå til prøve i det ordinære pensum men på særlige vilkår, f.eks. forlængelse af tid eller indlæggelse af pauser.

Skolens personale vejleder i samarbejde med UUO vejlederen hver enkelt elev og forældre både ift. prioritering af afgangsprøver, praktikforløb og valg af ungdomsuddannelse. Denne vejledning påbegyndes målrettet fra 8 klasse, forældre til yngre elever er dog også altid velkomne til at henvende sig med spørgsmål ang. dette.

Alle afgangselever får sammen med deres afgangsbevis en skoleudtalelse, når de går ud af centerafdelingen.

De elever, der er blevet fritaget for afgangsprøver i ét eller flere fag, vil desuden få en udtalelse med en kort beskrivelse af, hvordan de har arbejdet i de pågældende fag.

Centret